Enhörningsforskning

 
Kvällen igår slutade med att jag och Anna forskade om enhörningar. Det började precis när jag tänkte att jag snart behövde åka med att jag slog upp enhörning i hennes hexicon och det stod att de blivit avslängda från Noaks ark. Sen forskade vi kring existensen av enhörningar i en och en halv timme innan jag var tvungen att åka, men det var sjukt intressant och jag ska definitivt fortsätta med det! (En av drivkrafterna i denna forskning var min vägran att acceptera att enhörningar inte skulle finnas...). Sen blev jag helt exalterad och sprang runt och berättade för alla hemma allt jag lärt mig om enhörningar!
 
Visste ni till exempel att i gamla översättningar av Bibeln (därav Bibel på bilden) så nämns enhörningar åtta gånger? Dock är sista gången de nämns i 1837 års översättning, visserligen kollade vi bara på ett ställe än så länge men 1912 stod de i vilket fall vildoxe istället för enhörning, och redan 1890 står det vildoxe i den engelska översättningen. Det tycks dock, om man studerar den latinska texten (ok, jag kan inte latin, men vi såg en mycket informerande youtube video som vi bedömde som trovärdig), som att när det stod enhörning i Bibeln så syftar man på en form av noshörning med bara ett horn, som dessutom antagligen var mycket större än en vanlig noshörning. Också i Talmund (en av judarnas heliga skrifter) står det om enhörningar och hur de inte fick plats på Noaks ark, vilket dock verkar rimligt också för den jättestora noshörningen.
 
Nu måste jag tyvärr läsa om Ledning och Organisation istället, men återkommer högst troligen till detta ämne senare!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0