Sömnförlamning

bild från wikipedia
 
För några dagar sedan hörde jag talas om läskigaste grejen på länge: Sömnförlamning.
 
Det är ett tillstånd mellan vaken och sovande där kroppen är helt och hållet förlamad, den drabbade kan inte ens tala, det enda som kan röra sig är ögonen. Vanligtvis handlar det "bara" om någon minut men i värsta fall kan det röra sig om upp till en timme.
 
Och det slutar inte där.
Eftersom förlamningen sker när den drabbade befinner sig mellan dröm och vakenhet så är det vanligt att den drabbas av kraftiga illusioner. Den vanligaste illusionen är att det kommer in en inkräktare i rummet, sätter dig på den drabbades bröstkorg och stryper denne. Som alltså inte kan röra sig, och inte heller medvetet kontrollera sin andning. Och vi vet väl alla hur verkligen en dröm kan verka?
 
Jag vet inte hur vanligt förekommande det är idag, men en ledtråd till hur fruktansvärt obehagligt det är går att hämta från det svenska språket självt. Sömnförlamning tros i gammal nordisk mytologi ha kallats för att få besök av en mara. Och när vi drömmer otäcka, obehagliga, ibland fruktansvärda drömmar så drömmer vi än idag "mardrömmar". Så hur hemskt måste det inte vara att drabbas av det som själva ordet mardröm kommer ifrån? Källan, självaste definitionen av ordet.
 
Usch! Så fruktansvärt obehagligt!
Är det någon som har varit med om det här?

Kommentarer
Postat av: Josefin Hellström

Låter fruktansvärt! Enda jag har hört om är att anledningen till varför man rycker till innan man somnar är för att kroppen inte ska somna före hjärnan. Man att detta får de konsekvenser du skrev om nu var helt nytt! Har inte varit med om detta (peppar, peppar) Men om det händer kan du räkna med paniksamtal!!

2013-10-27 @ 13:26:29
Postat av: ann-sofie

visste inte ens att något sådant fanns, men det låter verkligen läskigt!

svar; oj tack så mycket för tipsen :)

2013-10-27 @ 19:47:47
URL: http://hennesliviordochmeningar.blogg.se
Postat av: Tess

Tusen tack fina du, vad glad jag blir! :) Kram

2013-10-27 @ 20:30:51
URL: http://tesswaltenburg.blogg.se
Postat av: Tess

Tusen tack fina du, vad glad jag blir! :) Kram

2013-10-27 @ 20:31:22
URL: http://tesswaltenburg.blogg.se
Postat av: frida christina

Åh så läskigt!

2013-10-28 @ 18:15:12
URL: http://glossfashion.com/fridachristinas/
Postat av: Sandra

Något sånt där drabbades jag av för ungefär 7 år sedan. Jag kände mig vaken men jag kunde varken röra på mig eller prata. Galet obehagligt!
Dock såg jag ingenting läskigt och jag tror att det bara gick någon minut innan jag kom ur det.
Tack och lov har det aldrig hänt igen efter den enstaka gången och må det förbli så! :)

Svar: Shit vad läskigt! Hoppas verkligen att det inte blir värre, men vad skönt att du inte såg något och att det gick över snabbt! :)
isbjornshjarta.blogg.se

2013-10-30 @ 21:47:52
URL: http://indorablogg.blogspot.se/
Postat av: Anonym

Hade en sambo en gång som sa att han blev " riden av maran" vissa nätter. Någon som satt ovanpå honom men han kunde inte röra sig. Jag tyckte det lät konstigt men när du nu skriver detta inlägg så måste det ha varit precis så ju...läskigt!

2013-11-09 @ 01:41:32

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0