Ensamheten eller lyckan

Bilderna har jag hämtat [härifrån] men jag vet tyvärr inte vem som har fotat dem
(De här bilderna, särskilt den understa, har cirkulerat på internet ett tag nu så många av er kanske redan har sett dem.)
 
Det här är det enda huset på Islands tredje största ö och här finns det här huset och lite boskap. Det är allt. På något sätt är jag helt fascinerad av det, jag hade älskat att åka dit, men samtidigt känns det som att ensamheten skulle vara allt för skriande och vinden allt för hård. För det blir kallt vid Island på vintern och det finns inget skydd, igenting annat än ditt hus.
 
Samtidigt vore tystnaden fascinerande, lugnet, det kan inte finnas några krav för det finns ingenting man kan göra. Jag tror att det beror på vilken typ av människa man är om man skulle älska eller avsky den här platsen. Om det hade varit lycka eller bara fruktansvärt, fruktansvärt, ensamt att tillbringa sin tid här.
 
Jag skulle nog tycka om den ett tag, men samtidigt är det allt för isolerat. Tänk om någon dök upp där? Jätteläskigt! Och du har ingen stans att ta vägen. Går du i mörkret kan du falla över kanten (ganska orealistiskt men ändå). Det är spännande för jag skulle inte ha något emot en stuga i ingenstans i skogen eller kanske fjällen, men här... Det känns dels lite för mycket skräckfilm och dessutom skulle jag sakna träd. Garanterat. Och att utfoska. Du kan bara utforska en sådanhär ö så långt liksom. Du kan känna den utan och innan men det går fort och ingenting nytt kommer någonsin dit. Jag tror att det skulle bli allt för svårt, och kanske är det därför ingen bor här idag? Människor behöver trots allt varandra, hur lite det än må vara för en del människor så behöver man ändå få träffa någon. Och något nytt måste någon gång hända. Det är vad jag tror.
 
Men jag kan ha fel.
Vad tror ni?

Kommentarer
Postat av: Anonym

tack så mycket, ja jag tyckte det var ett väldigt bra citat :)

2013-11-10 @ 10:30:18
URL: http://ibelieveinyou.shapemeup.se
Postat av: Sanna

Jag hade nog tyckt det vart skönt ett litet tag, tills man känner sig helt ensam, ingen man kan prata med mer än familjen och man är helt isolerad där :) Men annars var det ju en riktigt trevlig plats :)

2013-11-10 @ 19:23:46
URL: http://stallsackum.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0